Nieuwste magazines

In deze special staan zwarte gaten centraal en de instrumenten waarmee we die kunnen waarnemen. Denk aan de Einstein Telescope, het observatorium voor zwaartekrachtgolven dat misschien wel in Limburg komt; Nikhef-directeur Stan Bentvelsen geeft tekst en uitleg. Of de Event Horizon Telescope, waarmee het eerste beeld van een zwart gat werd gemaakt.

Ook spreken we met jonge én ervaren wetenschappers die zich met het onderwerp bezighouden. Verder belichten we de tentoonstelling Dichter bij het zwarte gat in het Leidse Rijksmuseum Boerhaave en het nieuwe Einstein Telescope and Education Centre van het Kerkraadse Discovery Museum. Robbert Dijkgraaf vertelt hoe hij onder hoge tijdsdruk een muurschildering van een zwart gat moest maken. En theoretisch natuurkundige Stefan Vandoren legt uit hoe het Dutch Black Hole Consortium verschillende onderzoeksrichtingen naar zwarte gaten bij elkaar brengt.

Special: Zwarte gaten

U kunt dit magazine niet bekijken
Planeten rond andere sterren dan de zon huisvesten waarschijnlijk allerlei exotische manen. Sommige ervan zouden zelfs bewoonbaar kunnen zijn. In dit nummer leest u hoe we dankzij een nieuwe generatie telescopen op het punt staan om deze ongrijpbare objecten voor het eerst officieel waar te nemen en te onderzoeken.

Ook in deze editie: een hele trits vreemde eigenschappen van het menselijk lichaam (wist u dat er smaakpapillen in onze testikels zitten?), de kannibalistische neigingen van onze voorouders, een nieuwe aanpak voor het afval- en het antibioticaprobleem, technieken waarmee je je dromen kunt beïnvloeden en, tot slot, een interview met fysioloog Mark Post, die vertelt wanneer de gewone burger een kweekvleesburger kan kopen.

New Scientist Nr 122 | Mei 2024

Niet in abonnement
Een mediterraan dieet verlaagt het risico op hartaanvallen en andere aandoeningen – dat is al tientallen jaren bekend. Inmiddels beginnen onderzoekers te begrijpen welke componenten van dit dieet daarvoor verantwoordelijk zijn. In dit nummer leest u of we met z’n allen aan de tapas en de rode wijn moeten.

Ook in deze editie: donkere materie ontstond mogelijk tijdens een tweede moment van kosmische schepping, linzen stralen fotonen uit en gebruiken die mogelijk om met elkaar te communiceren, onder het aardoppervlak wacht een grote voorraad waterstof erop gewonnen te worden, onderzoekers zijn er eindelijk uit waar palingen geboren worden, zich voortplanten en sterven en, tot slot, een interview met medisch bioloog Yvette van Kooyk, die onderzoekt hoe vermomde kankercellen het immuunsysteem om de tuin leiden.

New Scientist Nr 121 | april 2024

Niet in abonnement
Het is misschien wel ons meest complexe orgaan: het brein. Hoe werkt ons geheugen precies? Wat gaat er fout bij hersenziektes? Kunnen we daar iets aan doen? Wat is bewustzijn, en hoe zit dat bij locked-inpatiënten? Kun je je hersenen trainen, of zouden we ooit gedachtes kunnen uploaden of herinneringen wissen?

Wetenschappers zijn hard op weg die intrigerende vragen steeds beter te beantwoorden; het komt allemaal aan bod in de New Scientist-special Het Brein, waarin we diep in de bovenkamer duiken.

Special: Het Brein

U kunt dit magazine niet bekijken
In IJsland staan wetenschappers op het punt om twee boorgaten naar een magmakamer te boren. Lukt ze dit, dan zou dat een historische prestatie zijn. In dit nummer leest u hoe dit spectaculaire plan ons niet alleen de eerste directe metingen van magma zou kunnen opleveren, maar ook een onbeperkte bron van schone energie.

Ook in deze editie: axionen bieden mogelijk een oplossing voor donkere materie én donkere energie, antwoord op de vraag of vapes een adequaat middel zijn om te stoppen met roken of juist averechts werken, hoe het omzetten van kosmische straling in geluid leidt tot opmerkelijke ontdekkingen, ogenschijnlijk schattige savannebewoners die bloedige veldslagen uitvechten en, tot slot, een interview met psychiatrisch epidemioloog Brenda Penninx, die onderzoek doet naar het positieve effect van beweging op onze bovenkamer.

New Scientist Nr 120 | April 2024

Niet in abonnement
Door de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie kunnen overledenen langer onder de levenden blijven – althans, virtueel. In dit nummer leest u of deze ‘rouwtechnologie’ een zegen is voor de rouwverwerking of dat deze het juist moelijker maakt om op een gezonde manier afscheid te nemen van onze dierbaren.

Ook in deze editie: nieuwe stofjes moeten een gezonder alternatief bieden voor de huidige suikervervangers, ‘biosignaturen’ kunnen licht werpen op de vraag of het op verre planeten bruist van het leven, bewegen met de handen tijdens het praten helpt zowel de spreker als de luisteraar, stokoude waterbronnen herbergen een verrassende diversiteit aan leven en een interview met dendrochronoloog Valerie Trouet, die met haar boomboor woudreuzen onderzoekt en klimaatreconstructies maakt.

New Scientist Nr 119 | Maart 2024

Niet in abonnement
De sleutel tot het oplossen van allerhande cold cases ligt mogelijk besloten in het Y-chromosoom. In dit nummer legt genetica-onderzoeker Sofie Claerhout uit hoe je dit unieke stukje DNA, dat wordt overgedragen van vader op zoon, kunt gebruiken in forensisch onderzoek. Ook vertelt ze over haar strijd voor een bredere inzetbaarheid van haar opsporingsmethoden in België, waar de wetgeving tot nu toe achter de feiten aan loopt.

New Scientist Nr 118 | Februari 2024

Niet in abonnement
Een groep astronomen denkt bewijs te hebben voor het bestaan van bizarre sterren die hun energie halen uit de vernietiging van donkere materie. In dit nummer leest u over de zoektocht naar deze  ‘donkere sterren’ en waarom ze een verklaring zouden kunnen vormen voor het bestaan van superzware zwarte gaten in het jonge heelal.

Ook in deze editie: AI dreigt de strijd tegen fake news een stuk gecompliceerder te maken, een handjevol evolutiewetten geeft inzicht in hoe dieren zich aanpassen aan klimaatverandering, wat we moeten drinken (en hoeveel) voor een goede vochtbalans in het lichaam en hoe activatie van onze ‘winterslaapgenen’ allerlei ziekten zou kunnen helpen behandelen.

New Scientist Nr 117 | Januari 2024

Niet in abonnement
Rust en ontspanning zijn belangrijk – dat weet iedereen intuïtief wel. Maar wat doet relaxen precies met lichaam en geest? Daar beginnen onderzoekers steeds meer inzicht in te krijgen. In dit nummer leest u hoe we deze kennis kunnen we gebruiken om ons gechill te optimaliseren.

Ook in deze editie: onderzoekers hebben een wormgat gesimuleerd in een quantumcomputer en nu is de vraag of ze dit fenomeen daarmee zelfs daadwerkelijk hebben gecreëerd, een deel van de Stille Oceaan doet niet mee met de opwarming van de aarde en koelt om onduidelijke redenen af, kosmisch vuurwerk geeft inzicht in de extreemste fenomenen in het heelal en een prehistorisch zeereptiel steekt de blauwe vinvis mogelijk de loef af als grootste dier ooit.

New Scientist Nr 116 | December 2023

Niet in abonnement
Sommige kenners waarschuwen dat kunstmatige intelligentie slimmer wordt dan de mens, terwijl andere erop wijzen dat hyperintelligente chatbots soms nog geen drie letters op alfabetische volgorde kunnen zetten. In dit nummer geeft informaticus Frank van Harmelen antwoord op de vraag hoe het er nu écht voor staat met AI. Van Harmelen is optimistisch over de toekomst, maar vindt wel dat we duidelijke grenzen moeten stellen aan de ontwikkeling en het gebruik van deze potentieel revolutionaire technologie.

Ook in deze editie: emoties lezen van dieren in gevangenschap helpt ze een beter leven te geven, de DNA-bewerkingstechniek CRISPR verlaat eindelijk het laboratorium, de razendsnelle transitie die de mens doormaakte van jagen-verzamelen naar een leven in complexe samenlevingen en het fenomeen dat gedachten bij ieder mens een volstrekt unieke vorm aannemen.

New Scientist Nr 115 | November 2023