Nieuwste magazines

Niet in slaap komen, telkens wakker worden of gebroken opstaan ondanks uren in bed. Ongeveer 10 procent van de westerse samenleving lijdt aan slapeloosheid.

Slaapprofessor Eus van Someren pleit in dit nummer voor betere behandeling van deze aandoening. Hij ontdekte namelijk een verband tussen slapeloosheid en psychische problemen, zoals depressies en angststoornissen.

Ook in deze editie: hoe de uitwisseling van quantuminformatie onze werkelijkheid vormgeeft, een reconstructie van het gedrag van prehistorische mensen aan de hand van gefossiliseerde voetstappen, de zoektocht naar sporen van primordiale zwarte gaten op de maan en een alarmkreet van onderzoekers die signaleren dat het Amazonegebied met rasse schreden in savanne verandert.

New Scientist Nr. 103 | Oktober 2022

Niet in abonnement
Kneiterharde herriemuziek. Tabascosaus. Belgisch bier. En diagrammatisch quantumformalisme. Het zijn de brandstoffen die de ziel van Bob Coecke verwarmen terwijl hij de basis legt voor een revolutie op het gebied van kunstmatige intelligentie. ‘De vorderingen in quantumcomputing gaan nu heel rap. De nabije toekomst belooft nog veel wilder te worden dan we ons kunnen inbeelden’, zegt hij in dit nummer.

Ook in deze editie: het kosmologisch principe dat stelt dat het heelal er in alle richtingen ongeveer hetzelfde uitziet staat op de tocht, hoe we met mRNA-vaccins ook andere ziekten dan corona kunnen bestrijden, de zoektocht van wiskundigen naar manieren om de verschillende soorten oneindigheid in het gareel te krijgen en een blik op de ernst van (en mogelijke oplossingen voor) zeespiegelstijging.

New Scientist Nr. 102 | September 2022

Niet in abonnement
De oceanen hebben het zwaar te verduren. Door klimaatverandering en menselijke bemoeienis staan ecosystemen onder het wateroppervlak steeds meer onder druk. Marien geoloog Furu Mienis onderzoekt deze ecosystemen en pleit in dit nummer voor meer bewustzijn van en kennis over de bijzondere wereld van de diepzee.

Ook in deze editie: de epische botsingen die de Melkweg haar huidige vorm gaven, ongewenste microben die opdoemen uit smeltende permafrost, onderzoek aan ongrijpbare neutrino’s helpt verklaren waarom het heelal gevuld is en niet leeg, en een uitgebreide blik op hoe je een samenleving gelukkig maakt: weg met het bruto binnenlands product, leve het bruto nationaal geluk.

New Scientist Nr. 101 | Juli 2022

Niet in abonnement
In dit honderdste nummer van New Scientist blikken we terug op honderd jaar wetenschap in Nederland en België. Daarnaast vroegen we acht topwetenschappers die we in deze nummers interviewden welke onderzoekstalenten hun stempel gaan drukken op de toekomst. Ook namen we een duik in het archief: welke verwachtingen en voorspellingen uit de afgelopen honderd nummers blijven overeind en welke blijken quatsch?

Verder spraken we Miranda Cheng, wis- en natuurkundige aan de Universiteit van Amsterdam. Zij ontdekte mysterieuze getallenreeksen die een verband leggen tussen twee wiskundige gebieden en de snaartheorie. Ze vertelt over dit ‘maneschijnverband’, de Theorie van Alles, het belang van wiskunde en de nieuwe tool in haar onderzoek: kunstmatige intelligentie.

Tot slot leest u in deze editie over: de spannende wetenschappelijke vragen waar de splinternieuwe James Webb-telescoop antwoord op zal helpen geven, de transplantatierevolutie die genetisch gemodificeerde dierorganen kunnen ontketenen en de stand van zaken in de ontwikkeling van een alomvattende virtuele wereld, metaverse genaamd, door onder meer Facebook.

New Scientist nr. 100 | Juni 2022

Niet in abonnement
Kunstmatige intelligentie en andere informatietechnologieën dringen onze samenleving binnen en beïnvloeden de politiek, de media en onze democratie. Hoe houden we als maatschappij de controle? In dit nummer vertelt universiteitshoogleraar kunstmatige intelligentie en maatschappij Claes de Vreese hoe hij daar onderzoek naar doet.

Ook in deze editie: spannende afwijkingen in de metingen van CERN die kunnen wijzen op het bestaan van een nieuwe natuurkracht, een blik op de karaktereigenschappen waardoor Homo sapiens de strijd won van andere menssoorten en een analyse van de schade die we de aarde toebrengen in onze zoektocht naar mineralen voor groene technologie.

New Scientist Nr. 99 | Mei 2022

Niet in abonnement
Het honger probleem in de wereld is groot. Vandaag de dag gaan volgens de Verenigde Naties (VN 2020) maar liefst 811 miljoen mensen met honger naar bed. Elke tien seconden sterft ergens in de wereld een kind als gevolg van honger en ondervoeding. Het Zero Hunger Lab van Tilburg University helpt met wiskunde om wereldwijde voedselzekerheid te realiseren.

Special Zero Hunger Lab

U kunt dit magazine niet bekijken
Er lopen in Nederland mensen rond die hun leven danken aan een wiskundige – ook al weten ze daar zelf niets van. Deze wiskundige is Rob van der Mei, expert in het optimaliseren van processen die geplaagd worden door onzekerheden. In dit nummer vertelt hij over hoe je met wiskundige modellen hulpdiensten efficiënter maakt – van ambulancevoertuigen tot 113-telefoongesprekken.

Ook in deze editie: de zoektocht naar het volgende virus met pandemiepotentie, de ontwikkeling van een onkraakbaar quantuminternet, opvallend goed bewaarde Chinese dinofossielen die uitsluitsel geven over veren en warmbloedigheid en de belofte van ‘sportpillen’ die je fit maken terwijl je op de bank hangt.

New Scientist Nr. 98 | April 2022

Niet in abonnement
We nemen onze telefoon en laptop overal mee naartoe, poetsen onze tanden met een elektrische tandenborstel en rijden met een elektrische auto of fiets over straat. Al deze gemakken danken we aan batterijen. Hoogleraar scheikunde Marlies van Bael vertelt in dit nummer dat er niettemin een hoop valt te verbeteren aan deze energiedragers.

Ook in deze editie: met slimme fermentatietechnieken gemaakte labmelk maakt koeien overbodig, natuurkundigen zoeken antwoord op de vraag of informatie dat in een zwart gat belandt daadwerkelijk verdwijnt en vreemde fratsen van het vogelbekdier geven een inkijkje in de evolutie van de allereerste zoogdieren.

New Scientist Nr. 97 | Maart 2022

Niet in abonnement
Wat weten we inmiddels over de oorsprong van het coronavirus dat ons al zo’n twee jaar in zijn greep houdt? Viroloog Marion Koopmans bezocht begin 2021 China en vertelt in dit nieuwe nummer wat dit bezoek heeft opgeleverd. Ook richt ze de blik op de toekomst en bespreekt wat we kunnen doen om een volgende pandemie te voorkomen. Ook in deze editie: hoe de omgekeerde pijl van de tijd op quantumschaal biologische processen beïnvloedt, hoe magnetisme dat vlak na de oerknal is ontstaan de uitdijing van het heelal kan verklaren en de zin en onzin van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden die de basis zouden zijn van een gezond leven.

New Scientist Nr. 96 | Februari 2022