Nieuwste magazines

Een nieuwe telescoop staat op het punt het grootste onderzoek ooit te starten naar wat zich allemaal afspeelt aan de nachtelijke hemel. Vanaf 2023 gaat het Vera C. Rubin-observatorium elke drie dagen het complete hemelgewelf van het zuidelijk halfrond scannen. Astronomen maken zich op voor een stortvloed aan vreemde ontdekkingen.

Ook in deze editie: de zoektocht naar de gemeenschappelijke voorouder van mens en neanderthaler, hoe de klimaatverandering de kalender van Moeder Natuur overhoop haalt, rioolwater als graadmeter voor onze gezondheid, een nieuwe kijk op de rol van tijd binnen de quantummechanica,  en een diepte-interview met Christine Van Broeckhoven, de grande dame van het alzheimer-onderzoek.

New Scientist Nr. 105 | December 2022

Niet in abonnement
Zelf experimenten helpen ontwerpen of bouwen, of data uitkammen op zoek naar ontdekkingen: dat zit er voor natuurkundige Frank Linde al een tijdje niet meer in. In plaats daarvan zet hij de afgelopen paar jaar alles op alles om de Einsteintelescoop naar Limburg te krijgen. ‘Nederland zegt bij dat soort grote projecten altijd: dat kan elders goedkoper. Nu hebben we dat eindelijk eens een keer niet gedaan’, zegt Linde in dit nummer van New Scientist.

Ook in deze editie: fysici hopen de kater na het higgsfeest weg te spoelen met nieuwe ontdekkingen, wetenschapsjournalist Govert Schilling ziet met eigen ogen hoe de opwarming het noordpoolgebied toetakelt, twee vreemde structuren op de grens van de aardkern en -mantel blijken mogelijk buitenaards en een blik op de vervuilende kledingindustrie: hoe stellen we paal en perk aan fast fashion?

New Scientist Nr. 104 | November 2022

Niet in abonnement

Niet in slaap komen, telkens wakker worden of gebroken opstaan ondanks uren in bed. Ongeveer 10 procent van de westerse samenleving lijdt aan slapeloosheid.

Slaapprofessor Eus van Someren pleit in dit nummer voor betere behandeling van deze aandoening. Hij ontdekte namelijk een verband tussen slapeloosheid en psychische problemen, zoals depressies en angststoornissen.

Ook in deze editie: hoe de uitwisseling van quantuminformatie onze werkelijkheid vormgeeft, een reconstructie van het gedrag van prehistorische mensen aan de hand van gefossiliseerde voetstappen, de zoektocht naar sporen van primordiale zwarte gaten op de maan en een alarmkreet van onderzoekers die signaleren dat het Amazonegebied met rasse schreden in savanne verandert.

New Scientist Nr. 103 | Oktober 2022

Niet in abonnement
Kneiterharde herriemuziek. Tabascosaus. Belgisch bier. En diagrammatisch quantumformalisme. Het zijn de brandstoffen die de ziel van Bob Coecke verwarmen terwijl hij de basis legt voor een revolutie op het gebied van kunstmatige intelligentie. ‘De vorderingen in quantumcomputing gaan nu heel rap. De nabije toekomst belooft nog veel wilder te worden dan we ons kunnen inbeelden’, zegt hij in dit nummer.

Ook in deze editie: het kosmologisch principe dat stelt dat het heelal er in alle richtingen ongeveer hetzelfde uitziet staat op de tocht, hoe we met mRNA-vaccins ook andere ziekten dan corona kunnen bestrijden, de zoektocht van wiskundigen naar manieren om de verschillende soorten oneindigheid in het gareel te krijgen en een blik op de ernst van (en mogelijke oplossingen voor) zeespiegelstijging.

New Scientist Nr. 102 | September 2022

Niet in abonnement
De oceanen hebben het zwaar te verduren. Door klimaatverandering en menselijke bemoeienis staan ecosystemen onder het wateroppervlak steeds meer onder druk. Marien geoloog Furu Mienis onderzoekt deze ecosystemen en pleit in dit nummer voor meer bewustzijn van en kennis over de bijzondere wereld van de diepzee.

Ook in deze editie: de epische botsingen die de Melkweg haar huidige vorm gaven, ongewenste microben die opdoemen uit smeltende permafrost, onderzoek aan ongrijpbare neutrino’s helpt verklaren waarom het heelal gevuld is en niet leeg, en een uitgebreide blik op hoe je een samenleving gelukkig maakt: weg met het bruto binnenlands product, leve het bruto nationaal geluk.

New Scientist Nr. 101 | Juli 2022

Niet in abonnement
In dit honderdste nummer van New Scientist blikken we terug op honderd jaar wetenschap in Nederland en België. Daarnaast vroegen we acht topwetenschappers die we in deze nummers interviewden welke onderzoekstalenten hun stempel gaan drukken op de toekomst. Ook namen we een duik in het archief: welke verwachtingen en voorspellingen uit de afgelopen honderd nummers blijven overeind en welke blijken quatsch?

Verder spraken we Miranda Cheng, wis- en natuurkundige aan de Universiteit van Amsterdam. Zij ontdekte mysterieuze getallenreeksen die een verband leggen tussen twee wiskundige gebieden en de snaartheorie. Ze vertelt over dit ‘maneschijnverband’, de Theorie van Alles, het belang van wiskunde en de nieuwe tool in haar onderzoek: kunstmatige intelligentie.

Tot slot leest u in deze editie over: de spannende wetenschappelijke vragen waar de splinternieuwe James Webb-telescoop antwoord op zal helpen geven, de transplantatierevolutie die genetisch gemodificeerde dierorganen kunnen ontketenen en de stand van zaken in de ontwikkeling van een alomvattende virtuele wereld, metaverse genaamd, door onder meer Facebook.

New Scientist nr. 100 | Juni 2022

Niet in abonnement
Kunstmatige intelligentie en andere informatietechnologieën dringen onze samenleving binnen en beïnvloeden de politiek, de media en onze democratie. Hoe houden we als maatschappij de controle? In dit nummer vertelt universiteitshoogleraar kunstmatige intelligentie en maatschappij Claes de Vreese hoe hij daar onderzoek naar doet.

Ook in deze editie: spannende afwijkingen in de metingen van CERN die kunnen wijzen op het bestaan van een nieuwe natuurkracht, een blik op de karaktereigenschappen waardoor Homo sapiens de strijd won van andere menssoorten en een analyse van de schade die we de aarde toebrengen in onze zoektocht naar mineralen voor groene technologie.

New Scientist Nr. 99 | Mei 2022

Niet in abonnement
Het honger probleem in de wereld is groot. Vandaag de dag gaan volgens de Verenigde Naties (VN 2020) maar liefst 811 miljoen mensen met honger naar bed. Elke tien seconden sterft ergens in de wereld een kind als gevolg van honger en ondervoeding. Het Zero Hunger Lab van Tilburg University helpt met wiskunde om wereldwijde voedselzekerheid te realiseren.

Special Zero Hunger Lab

U kunt dit magazine niet bekijken
Er lopen in Nederland mensen rond die hun leven danken aan een wiskundige – ook al weten ze daar zelf niets van. Deze wiskundige is Rob van der Mei, expert in het optimaliseren van processen die geplaagd worden door onzekerheden. In dit nummer vertelt hij over hoe je met wiskundige modellen hulpdiensten efficiënter maakt – van ambulancevoertuigen tot 113-telefoongesprekken.

Ook in deze editie: de zoektocht naar het volgende virus met pandemiepotentie, de ontwikkeling van een onkraakbaar quantuminternet, opvallend goed bewaarde Chinese dinofossielen die uitsluitsel geven over veren en warmbloedigheid en de belofte van ‘sportpillen’ die je fit maken terwijl je op de bank hangt.

New Scientist Nr. 98 | April 2022